Januari 2017 – Voertuigen hebben in de winter een hoger verbruik dan in de zomer. Waar wordt dit meerverbruik door veroorzaakt?
Opwarming verbrandingsmotor
Zoals bij velen wel bekend, moet om de verbrandingsmotor op bedrijfstemperatuur te laten komen, eerst opwarming van de omgevingstemperatuur plaatsvinden. Hoe kouder de omgevingstemperatuur, hoe meer energie (brandstof) hier voor nodig is.
Krimpen van metaal bij kou
Motoren zijn overwegend van metaal en dat krimpt bij lagere temperaturen. De lagerspelingen worden kleiner, waardoor het brandstofverbruik hoger wordt om dezelfde bescherming te kunnen bieden. Dit is overigens ook de reden voor de overstap naar oliën met een lagere viscositeit (meer vloeibaar).
Lagere bandenspanning
De bandenspanning daalt met 0,1 bar per 10 graden temperatuurverschil. In de winter is de druk dus al snel 0,2 lager dan in de zomer, wat zorgt voor een verhoogde rolweerstand.
Reken daar nog bij dat het interieur inclusief de inzittenden in veel gevallen opgewarmd moeten worden en je kunt je voorstellen dat het brandstofverbruik met het dalen van de temperatuur meer dan evenredig toeneemt.